sklepy internetowe | wdrożenia ecommerce

Blog

Zmiany w prawie ecommerce po 25 grudnia 2014

E-commerce w wolnym tłumaczeniu oznacza handel elektroniczny. Polega na zawarciu transakcji internetowej poprzez takie środki oraz urządzenia elektroniczne jak: internet, telefon ( komórkowy i stacjonarny ), telewizję. Najczęściej spotykaną, jak i najpopularniejszą metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy. Natomiast jego najbardziej powszechną formą są sklepy internetowe.

25 grudnia 2014 w życie weszły nowe przepisy dotyczące branży e-commerce zarówno w naszym kraju jak i w całej Unii Europejskiej. Mają one na celu ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów konsumenckich. Nowa ustawa zmieniła sposób prowadzenia handlu elektronicznego oraz wygląd sklepów internetowych. Sprzedawcy będą mieli do spełnienia aż 21 obowiązków informacyjnych. Eksperci zapewniają , że zmiana ma przyczynić się do pobudzenia rozwoju handlu elektronicznego oraz sprawić, aby każdy klient był jeszcze bardziej chroniony, zapewniając mu bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci.

Istnieje pięć obszarów na których od 25 grudnia każdy sprzedający musi dokonać zmiany. Pierwszy z nich dotyczy regulaminu i strony głównej sklepu.

Podstawową zmianą, która nastąpi w prawie jest wydłużenie czasu odstąpienia od umowy do 14 dni roboczych, bez podawania przyczyny. Obecnie termin wynosi 10 dni. Gdy sklep nie umieści odpowiedniej informacji na ten temat, czas na zwrot będzie wynosić nawet rok. Również konsument może liczyć na łatwy zwrot towaru oraz odzyskanie wcześniej ulokowanych pieniędzy . W momencie gdy nie został on poinformowany o kosztach , które będzie musiał ponieść, zwrot odbywa się na koszt sprzedającego. Kupujący może żądać obniżenia ceny produktu lub odstąpienia od umowy ,podczas gdy okaże się że ma on jakieś wady. Od 3 do 12 miesięcy, tyle wynosi czas w którym konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia umowy, gdy nie został poinformowany o tym prawie przez przedsiębiorcę. Sprzedawca musi poinformować o całkowitej cenie produktu wliczając w to podatki. Powyższe informacje muszą znaleźć się w regulaminie sklepu , każdy kupujący online powinien mieć do nich łatwy dostęp. Drugi obszar dotyczy obowiązku zniesienia opłat za płatność kartami oraz korzystanie z infolinii.

Sprzedawca musi uzyskać zgodę kupującego na wszystkie dodatkowe płatności na przykład: ubezpieczenie przesyłki. Wszystkie informacje mogą być umieszczone na stronie produktowej. W tym miejscu warto wspomnieć o kosztach dostawy i czasie realizacji, co pozwala kupującemu zapoznać się z dodatkowymi informacjami dotyczącymi produktu, którego poszukuje. Następy obszar dotyczy początku procesu zakupu tak zwanego „koszyka” . Zgodnie z artykułem 18 ustawy, to właśnie w tym miejscu najpóźniej powinny się pojawić informacje o krajach, do których może zostać dostarczona przesyłka, jak i o oferowanych metodach płatności. Kolejny punkt związany jest z procesem składania zamówienia . Artykuł 17 nowej ustawy mówi o tym, aby bezpośrednio przed końcem złożenia zamówienia kupujący został dokładnie poinformowany o całkowitych kosztach zamówienia,dokładnym opisie produktów. Musi pojawić się krótkie podsumowanie zamówienia. Sprzedawca musi zapewnić, że wysyła towar kompletny, bez wad. Zabronione jest automatyczne zaznaczanie pół dotyczących akceptacji regulaminu czy zgody na otrzymywanie newslettera na pocztę mailową. Od dnia wejścia w życie nowej ustawy w każdym sklepie internetowym powinna pojawić się nowa nazwa przycisku, za pomocą którego klient składa zamówienie. Przykładowa nazwa to „ zamówienie z obowiązkiem zapłaty „ . Bez tej informacji nie będzie mogło dojść do zawarcia transakcji. Konsument powinien wiedzieć, że złożenie zamówienia wiąże się z koniecznością zapłaty. Ostatni obszar zmian dotyczy obowiązku przesłania przez sprzedawcę potwierdzenia złożenia zamówienia, najpóźniej w chwili dostarczenie przesyłki. Zgodnie z przepisami potwierdzenie będzie mogło być zapisane na trwałym nośniku.

Do tej pory potwierdzenie musiało być przesłane za pośrednictwem poczty.

60 % przedsiębiorców zgodnie stwierdziło, że zmiany będą źródłem nieporozumień. Za niedostosowanie się do nowych przepisów ustawodawca przewidział kary pieniężne. Sprzedawcy będą musieli postarać się, aby konsumenci zostali dokładnie poinformowani o wszystkich przysługujących im prawach.